بیماریهای ناشی از آلودگی هوا

بیماریهای ناشی از آلودگی هوا
فهرست مطالب

بیماریهای ناشی از آلودگی هوا که بسیاری از مردم با آن درگیر هستند را می شناسید؟ آیا می دانید چه تعداد از افراد به اختلال و یا بیماریهای ناشی از آلودگی هوا درگیر هستند؟ به هون لند همراه باشید تا با انواع بیماریهای ناشی از آلودگی هوا آشنا شوید.

بیماریهای ناشی از آلودگی هوا

آلودگی هوا یک سری بیماری های خطرناک به همراه دارد که بعضی از آن ها برای انسان خطرناک بوده و حتی منجر به مرگ می شود. این بیماری ها شامل:

  • بیماری آمفیزم

بیماری آمفیزم  یکی از بیماری های ناشی از آلودگی هوا است که در نتیجه انقباض لوله‌های برونشیال و تخریب كیسه‌های هوایی توسط آلاینده‌ها به وجود می‌آید و باعث كوتاهی نفس در فرد بیمار می‌شود.

  • برونشیت مزمن

از مشخصات این بیماری ‌سرفه‌های پی در پی و جریان خلط مستمر در شخص مبتلا است. مواد آلاینده باعث تخریب مژک های مجاری تنفسی‌، كه مواد محرک را از ریه خارج می كنند و در نتیجه سرفه تنها راهی خواهد بود كه ذرات از ریه بیرون رانده شوند. در صورتی كه برونشیت مزمن درمان نشود، منجر به مرگ بیمار خواهد شد.

  • حساسیت

مواد آلاینده می‌توانند باعث عكس‌العمل‌ های آلرژیک مختلفی از جمله آبریزش بینی، تنگی نفس، خارش پوست، اشک چشم و عسطه‌های پی در پی شوند.

  • آسم

در یك حمله آسمی، مجاری تنفسی باریك شده و عبور هوای تنفسی به حداقل می‌رسد و در نتیجه بیمار دچار تنگی نفس می‌شود. می‌تواند موجب انفاركتوس یا التهاب قلب گردد كه عمدتا به صورت سینه درد، طپش قلب، تنگی نفس و اختلال در سیستم قلب تظاهر می‌كند.

  • سرطان ریه، معده و بیماریهای قلبی

هر چندكه این بیماریها مستقیما و منحصرا مربوط به آلودگی هوا نیست، اما آلودگی هوا یكی از عوامل مهم به وجود آورنده و تشدید كننده آنها به حساب می‌آید. براثر احتراق مواد آلی (زغال٬ چوب٬ نفت وغیره) در حرارت های بین 800-200 درجه سانتی گراد و بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی مقداری هیدروكربنهای سرطان زا تولید می شود. نوع و مقدار تولید این مواد سرطان زا بستگی به نوع سوخت٬ حرارت٬ میزان اكسیژن و عوامل دیگر دارد.

ثابت شده است مقداری از مواد سرطان زا بر اثر احتراق توتون و تنباكو (سیگار كشیدن) و سوختن چوب، هیزم و كاغذ و مقدار زیادی از این مواد هم بر اثر احتراق بنزین و گازوئیل در موتور خودروها تولید می شوند. بطور كلی با فرض اینكه اتومبیل ها در شرایط استاندار فنی كار بكنند در عرض یكسال در شهر تهران حجم زیادی ماده شیمیایی سرطان زا بر اثر احتراق بنزین و گازوئیل تولید و در هوا پخش می شود.

آلودگی هوا به سرطان ریه می‌انجامد.

یک بررسی بر روی ساكنان تكزاس آمریكا نشان می‌دهد كه ذرات ریز فلزی در هوای آلوده شهرها می‌تواند به ایجاد انواع معینی از سرطان ریه نقش داشته باشد.

به گزارش هلث‌ دی نیوز، دكتر ایون كویل استادیار طب داخلی در مركز پزشكی جنوب غربی دانشگاه تكزاس در دالاس و سرپرست این تحقیق گفت: عوارض آلودگی هوا بسیار نگران‌كننده است زیرا یك ماده آلاینده هوا در سرطان ریه نقش دارد، بنابراین لازم است در مورد نقش این ذرات فلزی تحقیق بیشتری انجام شود.

به گفنه كویل ، تا 15 درصد موارد سرطان ریه در غیرسیگاری‌‌ها رخ می‌دهد و یك توضیح احتمالی برای ابتلای این افراد به سرطان استنشاق هوای آلوده به خصوص ذرات بسیار ریز فلزی موجود در آن است كه قابل مشاهده با چشم غیر مسلح نیستند، اما می‌توانند وارد ریه‌ها شوند.

به گفته وی كویل حفر معادن، ذوب فلزات و استخراج و تصفیه نفت و از همه مهم‌تر دود اگزوز ماشین‌ها این ذرات فلزی میكروسكوپی را وارد هوا می‌كند.

پژوهش‌های قبلی رابطه مستقیم میان آلودگی هوا و با بیماری‌های تنفسی و قلبی را ثابت كرده، اما نقش آلاینده‌های هوا در ایجاد سرطان ریه مورد بحث بوده‌است. نتیجه آن بود كه میان بروز انواع سرطان ریه و ورود روی، كروم و مس به هوا توسط كارخانه‌ها “همراهی” وجود دارد.

آلودگی هوا به سرطان ریه می‌انجامد.

بررسی علت آلودگی هوا به سرطان ریه می‌انجامد.

آلودگی هوا به قلب و رگ های خونی آسیب می رساند

یک مقاله نگران کننده که در نشریه انجمن متخصصین قلب آمریکا به چاپ رسیده است نشان می دهد که آلودگی هوا تنها به ریه ها و سیستم تنفسی افرادی که در معرض آن قرار دارند آسیب نمی رساند. مطابق این مقاله آلودگی هوا می تواند باعث تخریب و اختلال در قلب و رگ های خونی افرادی شود که که بطور منظم آنرا تنفس می کنند. این خبر باعث افزایش نگرانی جامعه پزشکی در مورد آثار خطرناک آلودگی هوا می شود و توجه ما را به نحوه تأثیر آلودگی هوا بر روی سلامتمان جلب می کند.

آلودگی هوا به قلب و رگ های خونی آسیب می رساند

علت آسیب رساندن آلودگی هوا بر قلب و رگ های خونی

ذرات بسیار ریز آلودگی هوا چگونه بر قلب و رگ های خونی تأثیر می گذارند؟

تصور اغلب مردم در مورد فرایند تنفس، تنها کشیدن هوا به درون ریه هایشان و بیرون دمیدن آن است. اما در واقع اتفاقات بسیار بیشتری از آنچه ما تصور می کنیم روی می دهد و مجموعه ای از واکنش های شیمیایی نیز در فرایند تنفس رخ می دهد. بنابراین وقتی آلودگی هوا به سمت ریه ها کشیده می شود، به سادگی در بازدم بیرون رانده نمی شود؛ بلکه می تواند به اعماق ریه ها رخنه کرده و با ورود به جریان خون در قلب و رگ های خونی سراسر بدن حرکت کند.

این آلودگی های استنشاق شده باعث افزایش رادیکال های آزاد اکسیژن می شوند. این مولکولها موجب التهاب در ریه ها می شوند، به سلول ها آسیب می زنند و مجموعه ای از تأثیرهای مخرب را بر سیستم قلبی و عروقی بر جا می گذارند.

علاوه بر تأثیرات مخربی که ذرات بسیار ریز آلودگی هوا بر قلب و عروق تحمیل می کنند، این آلاینده ها باعث مشکلات مرگبار دیگری نیز می شوند. فشار خون و لخته شدن خون از آثار منفی این آلاینده ها به شمار می روند. ضخیم شدن جداره عروق در افرادی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند سریع تر است. بستری شدن در بیمارستان به دلیل حملات قلبی، نارسایی قلبی، درد قفسه سینه و مشکلات دیگر در افرادیکه بطور طولانی مدت در معرض آلاینده های بسیار ریز هوا قرار داشته اند به مراتب بیشتر است. بزرگسالان و افرادی که مبتلا به بیماری قلبی یا دیابت هستند بطور خاص در معرض خطر ناشی از آلودگی هوا قرار دارند.

برای کاهش آلودگی هوا در منزل خود از دستگاه تصفیه هوا هپا استفاده کنید. برخی از انواع دستگاه های تصفیه هوا، علاوه بر جذب آلودگی های بسیار ریز، به فیلترهای کربن فعال هم مجهز هستند که می توانند بوها، ترکیبات آلی فرار (VOC) و گازهای سمی را از هوا جذب کنند. بدین ترتیب شما و خانواده شما از مزایای تنفس هوایی سالم بهره مند خواهید شد.

رابطه آلودگی هوا با ایجاد لخته در رگ های خونی بدن

آلودگی هوا و آلاینده های ذرات معلق باعث لخته شدن خون در ناحیه پا می شود .همانطور كه مسافرت هوایی در قسمت عمومی (اكونومی)به علت جای تنگ بین صندلی ها در زمان پرواز مو جب ” سیندرم كلاس اكونومی” در طی زمان پرواز در اثر بی حركتی پاها می گردد.

دكتر آندرا با كارلی از بخش سلامت دانشگاه هاروارد بو ستن و همكارانش اعلام نموده اند كه رابطه بین آلودگی هوا و لخته شدن خون در رگ های بدن قطعی است. نتیجه مقایسه تحقیقات مشابه بر روی 1210 نفر بدون داشتن مشكل آلودگی هوا نشان داد كه با افزایش هر 10 میكروگرم ذره آلاینده در یك متر مكعب احتمال ایجاد لخته های خون در رگ های بدن بیش از70% افرادی كه در هوای پاك زندگی می كنند بوجود می آید . نتیجه گیری نهایی نشان داده است كه هر چه میزان ذرات آلاینده بالا می رود امكان لخته شدن خون نیز افزایش می یابد.

ذرات آلاینده معلق منتشر شده در هوا ناشی از حركت اتومبیل ها و صنایع می توانند حاوی آلاینده هایی شامل قلع ،كربن ،نیترات ،فلزات و دیگر سموم باشند كه جذب آنها می تواند بعد از گذشت سالیان نیز موجب صدمات متنوع به سلامت شخص گردد.

در حالی كه بیماری ریه عامل اصلی نگرانی می باشد تحقیقات بعدی نشان می دهد كه بیماری قلبی و سكته را می تواند در پی داشته باشد كه به علت افزایش تكرار واكنش های شیمیایی آلاینده ها در رگ های ما می باشند .تا به امروز عللی برای ارتباط میان ذرات معلق آلاینده و لخته شدن خون در رگ های بدن یافت نشده بود .اما تحقیقات بر روی مكانیزم ایجاد لخته خون در سیندرم مسافران هوایی نشان داد كه عدم تحرك در دراز مدت مشابه مكانیزم كاهش سرعت جریان خون در نتیجه آلودگی هوا می باشد.

محققان با كشف این حقیقت بدنبال یافتن دارویی برای از بین بردن لخته های جای گرفته در اعماق رگ های خونی و جلوگیری از تراكم و لخته شدن این مواد خطرناك می باشند.

رابطه آلودگی هوا با ایجاد لخته در رگ های خونی بدن

بررسی رابطه آلودگی هوا با ایجاد لخته در رگ های خونی بدن

بیماری های ناشی از آلودگی هوا بیشتر چه افرادی را تهدید میکند؟

بیماری های ناشی از آلودگی هوا می توانند برای هر شخصی مشکل ساز شوند اما برخی از افراد در این زمینه بسیار آسیب پذیرتر هستند.

  • زنان باردار
  • افراد شاغل در محیط های باز
  • کودکان
  • بیماران تنفسی
  • سالمندان
  • بیماران قلبی
  • افراد مبتلا به آسم

تاثیر آلودگی هوا بر رینیت آلرژیک

آلودگی هوا می تواند در بیماری رینیت آلرژیک نیز تاثیر داشته باشد و باعث تشدید علائم آن شود. این بیماری در برخی مواقع به حدی آزاردهنده می شود که می تواند تاثیرات منفی زیادی در سلامت جسم و ذهن افراد بگذارد.

افرادی که نسبت به آلودگی هوا آلرژی دارند در روزهای آلوده علائم مختلفی را تجربه می کنند. این علائم می توانند شامل مواردی مانند آبریزش بینی، سرفه و اشک چشم باشند. در این میان افرادی وجود دارند که به محرک های دیگر نیز آلرژی نشان می دهند. این افراد علائم بیشتری را از خود بروز می دهند.

تاثیر آلودگی هوا بر رینیت آلرژیک

آلودگی هوا بر رینیت آلرژیک

سخن نهایی در مورد بیماریهای ناشی از آلودگی هوا

برای در امان ماندن از این ذرات بسیار ریز، غیر از نقل مکان به یک منطقه خوش آب و هوا چه کار می توان کرد؟ خوشبختانه راه حل های زیادی وجود دارد. بهترین اقدام برای محافظت از سلامت خود و خانواده خود تهیه کردن یک دستگاه تصفیه هوا است. انواع بسیار مرغوب این دستگاه ها می توانند تا 100% ذرات معلق را از هوایی که تنفس می کنید جذب کنند. این یعنی شما بسیار کمتر در معرض آلودگی های ریز هوا قرار دارید که منجر به کاهش صدمات وارده به قلب و عروق شما و در نتیجه کاهش مشکلات جدی سلامتی می شود.

سوالات متداول در مورد بیماریهای ناشی از آلودگی هوا

  1. خطرات تماس کوتاه مدت با ذرات جامد موجود در هوای آلوده شامل چه مواردی می شوند؟

اگر افراد دارای بیماری های ریوی باشند تماس کوتاه مدت با این ذرات جامد علائم بیماری آن ها را تشدید میکند. از آن گذشته اگر فردی که دارای مشکلات قلبی است در معرض این مواد جامد قرار بگیرد ممکن است دچار سکته قلبی یا ضربان قلب نامنظم شود. تحریک چشم ها و تنگی نفس نیز از دیگر خطرات تماس کوتاه مدت با این آلاینده ها هستند.

  1. خطرات تماس طولانی با ذرات جامد موجود در هوای آلوده کدامند؟

علاوه بر خطراتی که تماس کوتاه مدت ایجاد میکند تماس طولانی با این ذرات نیز می تواند بسیار مشکل ساز شود. یکی از این مشکلات این است که احتمال مرگ زودرس در بیماران ریوی و قلبی افزایش پیدا میکند. از آن گذشته بیماری مزمن انسداد ریه و  برونشیت مزمن نیز با وجود این آلاینده ها پیشرفت می کنند. سرطان ریه نیز از دیگر مشکلات تماس طولانی مدت با این آلاینده ها است.

  1. آیا مسمومیت نیز می تواند یکی از بیماری های ناشی از آلودگی هوا باشد؟

بله، یکی از عوارض در معرض هوای آلوده قرار گرفتن ایجاد مشکلاتی مانند مسمومیت است. این مسمومیت غالبا به دلیل وجود مونوکسید کربن ایجاد می گردد که یکی از بدترین آلاینده های موجود در هوا به شمار میرود.

امتیاز دهید post

3 دیدگاه در “بیماریهای ناشی از آلودگی هوا

  1. مرجان دیانتی گفت:

    ممنون از اطلاعات جامع و کاربردی🌺

  2. علی رضا گفت:

    آلودگی هوا و این قدر بیماررررری/:

    1. هون لند گفت:

      با سلام
      متاسفانه آلودگی هوا باعث بروز بیماریهای مختلف از جمله آسم، آلرژی و … میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من