چطور در مقابل آلرژی در فصل بهار از خود مراقبت کنیم؟

آلرژی در فصل بهار
فهرست مطالب

آلرژی در فصل بهار چیست؟ چطور در مقابل آلرژی در فصل بهار از خود مراقبت کنیم؟ بررسی راه حل های ممکن برای کاهش اثرات آلرژی در فصل بهار، با هون لند همراه باشید.

شروع دوباره و سبز شدن تو بهار خلاصه می شه. با این همه زیبایی و تازگی ولی بعضی ها با مشکل آلرژی فصلی مواجه می شن. البته با وجود این همه آلودگی هوا و گرد و غبار حساسیت در فصل ها اصلا عجیب و غریب نیست. ولی با گرد افشانی و باز شدن شکوفه ها در بهار وضعیت فرق می کنه و این موضوع آلرژی رو بیشتر می کنه.

با این وجود هنوز درمانی هم برای آلرژی فصلی پیدا نشده. ولی راه هایی هست که بتونیم به آسانی این فصل زیبا را پشت سر بگذاریم واز آن لذت ببریم. ما در ادامه این مطلب از چگونگی به وجود آمدن حساسیت در فصل بهار و راه هایی برای قلبه کردن به آن بیشتر بحث می کنیم پس با ما همراه باشید و از مطالب استفاده کنید.

آشنایی با انواع مختلف آلرژی

قبل از هر چیزی ما باید بدونیم که اصلا نشانه های داشتن آلرژی چیه و به چند دسته تقسیم شده اند.

حساسیت فصلی ( آلرژی در فصل بهار و دیگر فصل ها )

بر اساس آمار و تحقیقاتی که در aafa.org انجام شده تقریبا حدود 20 میلیون نفر در بزرگسالان و تقریبا 6.1 میلیون کودک در تمام جهان با مشکل حساسیت فصلی روبه رو هستند. معمولا بیشتر حساسیت ها در فصل بهار و پاییز به وجود می آیند. که حساسیت ها معمولا با آبریزش بینی، خارش گلو، سرفه و عطسه، ملتهب شدن چشم ها و … دیده می شود. معمولا زمانی که گیاهان گرده افشانی می کنند و هاگ قارچ ها و کپک ها به وجود می آیند حساسیت ها به سراغ ما می آیند و ما را دچار مشکلاتی می کنند.

حساسیت دائمی

بعضی از حساسیت ها در هر موقع از سال به سراغ ما می آیند که به آن ها حساسیت دائمی می گویند. حساسیت های دائمی معمولا با التهاب چشم ها، آبریزش بینی، عطسه و سرفه همراه هستند. طبق تحقیقات حساسیت ها دائمی از شوره و موی حیوانات، گرد و غبار، کپک ها و … می آیند.

علائم آلرژی در فصل بهار چیست؟

زمانی که سیستم ایمنی بدن انسان به چیزی با نام آلرژن واکنشی نشان دهد در اینجا است که آلرژی به وجود می آید. کسانی که در فصل بهار آلرژی دارند بدنشان با این روال پیش می رود: تولید آنتی بادی و رفتن به سلول های مختلف بدن و هیستامین و مواد شیمیایی دیگر را تولید می کنند.

هیستامین باعث جلوگیری آلرژن ها در بدن می شود. التهاب چشم، آبریزش بینی، عطسه و خارش از عواملی است که این ماده ایجاد می کند.

زمانی که گرده گیاهان و هاگ قارچ ها در هوا پراکنده می شوند این موضوع باعث می شود که حساسیت در فصل بهار به سراغتان بیاید. البته باید بدانید که آب و هوا هم نقش مهمی در حساسیت دارد. مثلا در مواقعی که هوا گرم است و وزش باد بیشتری وجود دارد احتمال این است که دچار خارش گلو و آبریزش بینی شوید و برعکس آن در روزهای بارانی احتمال آلرژی بسیار کمتر است.

راهکارهای جلوگیری از آلرژی در فصل بهار چیست؟

به نکات زیر دقت کنید تا از احتمال آلرژی به گرد و خاک و گرده گیاهان جلوگیری کنید.

زدن ماسک

زدن عینک آفتابی و ماسک

زمانی که مشغول باغبانی هستید و یا می خواهید از خانه خارج شوید بهترین گزینه استفاده از ماسک است. تحقیقات نشان داده که برای وارد نشدن ذرات آلرژی زا به داخل بینی و دهان می توانید از ماسک استفاده کنید که ماسک های معمولی تا 33% و ماسک های N95 تا 89.6 % میتوانند جلوی این ذرات را بگیرند.

چشم ها یکی دیگر از جاهایی است که آلرژن ها را به بدن وارد می کنند. التهاب چشم ها، خارش و قرمزی چشم ها مواردی است که با آن مواجه می شوید. پس با زدن عینک آفتابی از وارد شدن این ذرات جلوگیری کنید.

حمام کردن روزانه

همانطور که می دانید شما نمی توانید با چشم آلرژن ها را در هوا مشاهده کنید. این ذرات معلق در هوا به آسانی روی پوست، مژه ها و ابرو ها می نشیند. پس قبل از هر کاری بعد از وارد شدن به خانه فراموش نکنید حتما دوش بگیرید.

عوض کردن و شستشوی لباس های بیرون

مناسب ترین جا برای آلرژن ها داخل بافت پارچه ها است. پس اگر میخواهید آلرژن ها به تمام خانه نروند با وارد شدن به خانه لباس ها را تعویض کنید و بشویید.

شستن ملافه ها حداقل 1 بار در هفته

اهمیت زیادی به شستن ملافه ها دهید. همانطور که می دانید آلرژن ها می توانند به خوبی در بافت ملافه ها نفوذ کنند و از همه مهمتر این که باید بدانید ملافه ها بسیار جای مناسبی برای رشد قارچ ها و کپک ها می باشند. چون که هم رطوبت دارند و هم تاریک هستند.

استفاده کردن از دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا

حتما مشاهده کرده اید که برخی از افراد برای عوض شدن هوای محیط خانه برای چند ساعت پنجره ها را باز می گذارند. ولی اگر آلرژی در فصل بهار دارید، باید سعی کنید که این کار را در بهار به هیچ وجه انجام ندهید. شما می توانید از یک دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید. بهترین روش برای پاکسازی آلرژن ها و رفع آلرژی در فصل بهار استفاده از دستگاه تصفیه هوای فیلتر دار است.

دستگاه تصفیه هوا

شما می توانید با استفاده از دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا تمام موادی که حاوی آلرژن هستند را با موفقیت از محیط خانه بیرون کنید و حتی این دستگاه با فیلتر هپا می تواند گازهای شیمیایی را نیز از بین ببرد و هوا را کاملا تصفیه کند.

خشک کردن لباس ها در خشک کن

در بالا ما به این موضوع اشاره کردیم که لباس ها را موقع وارد شدن به خانه حتما بشویید پس اگر بخواهید آن ها را در بیرون از خانه و در هوای آزاد خشک کنید دیگر شستشوی آن ها بی فایده است.

گردگیری محل کار و خانه حداقل هفته ای 1 بار

محیط اطراف خانه یا محل کارتان را اگر همیشه گردگیری کنید اینجوری گرد و غبار کمتری روی سطوح جمع می شود و اینجوری زحمت و کار شما خیلی کمتر می شود. ناگفته نماند که همیشه برای گردگیری از بالا به پایین تمیز کنید از وسایل بالا شروع کنید تا به پایین ترین قسمت ها برسید.

آیا درمانی برای حساسیت فصلی بهار وجود دارد؟

برای از بین بردن آلرژی در فصل بهار درمان خاصی وجود ندارد.علائم متفاوتی در افراد مختلف وجود دارد و مقدار حساسیت در همه یکی نیست. ولی شما می توانید با استفاده از داروهای گیاهی و داروها از آمدن آلرژی در فصل بهار جلوگیری کنید. در ادامه مطلب به این موضوع اشاره کرده ایم.

درمان‌های دارویی آلرژی در فصل بهار

شما می توانید هم با نسخه پزشک و هم بدون نسخه پزشک داروهای فراوانی را برای جلوگیری از آلرژی ها استفاده کنید. ولی بهتر این است که با یک پزشک در مورد دارو برای آلرژی در فصل بهار صحبت کنید و از آن مشورت بگیرید.

درمان‌های دارویی آلرژی در فصل بهار

آنتی‌هیستامین

در بالا گفته شد که بدن هیستامین تولید می کند تا بتواند در برابر آلرژی ها بایستد و این امر باعث آبریزش بینی و خارش می شود. پس شما می توانید با مصرف آنتی هیستامین و کاهش هیستامین در بدن علامت های آلرژی زا را در بدن کاهش دهید. شما می توانید به صورت شربت، قرس و یا اسپری بینی از آنتی هیستامین استفاده نمایید.

اسپری کورتیکو استروئیدهای داخل بینی

بهترین و موئثر ترین راه حل از نظر پزشکان استفاده از کورتیکواستروئید موضعی است و به راحتی می تواند آبریزش بینی و انسداد را از بین ببرد.

داروهای ضد گرفتگی بینی یا دکانجستنت‌ها

به صورت قطره، اسپری و قرص ها دارو های ضد گرفتگی موجود می باشند. داروهای ضد گرفتگی بینی با منقبض کردن مویرگ ها و رگ ها درمان گرفتگی بینی را انجام می دهد. ولی یادتان باشد که این دارو ها بدون تجویز پزشک و استفاده مکرر و در مدت طولانی بسیار خطرناک است واحتمال بروز مشکلات برای شما وجود دارد.

قطره چشمی

اگر می خواهید از التهاب، خارش و قرمزی چشم ها خلاص شوید بهتر است که با مشورت با پزشک از قطره چشم استفاده کنید.

واکسن ضد آلرژی

درمان های نسبتا طولانی مدتی نیز وجود دارد که بدن را 3 تا 5 سال در برابر آلرژی ها ایمن نگه می دارد که می توان به واکسن های ضد آلرژی اشاره کرد. این واکسن ها با وارد کردن مقدار مشخص آلرژی در بدن فرد باعث می شوند تا بدن هم با تولید آنتی بادی مورد نیاز جلوی آلرژی ها را بگیرد.

بعضی ها اعتقاد دارند که داروهای شیمیایی برای بدن خطرناک هستند و به همین دلیل می توانید از داروهای گیاهی که بی خطر تر هستند استفاده کنید. در ادامه مطلب به معرفی بهترین موارد درمان های گیاهی آلرژی در فصل بهار می پردازیم.

بخور گیاهان دارویی

یکی از قابل دسترس ترین و آسان ترین روش های درمان آلرژی در فصل بهار استفاده از بخور در خانه است که بسیار تاثیر گذار است. وسایل مورد نیاز برای این درمان خانگی فقط مقداری آب و گیاهان دارویی است. برای باز شدن مجاری تنفسی می توانید از اسطوخدوس، آویشن و اکالیپتوس بهره ببرید.

آب نمک

برای پاکسازی مخاط اضافی در بینی شما می توانید با استفاده از آب و نمک و شستشوی مداوم این موضوع را حل کنید. شما می توانید برای پاکسازی گرد و خاک ها نیز مثل آلرژی ها از آب نمک استفاده کنید چون با شستشو به راحتی خارج می شوند.

طب سوزنی و برگ گزنه

در تحقیقاتی که در سایت webmd در سال 2017 مورد انتشار قرار گرفت به این نتیجه رسیده بودند که طب سنتی و برگ گزنه در درمان آلرژی ها بسیار تثیر گذار است. برای اینکه مجاری تنفسی را باز کنید و جلوی انسداد آن را بگیرید میتوانید با استفاده از طب سنتی آلرژی را درمان کنید و حتی باعث می شود که گردش خون بهتر انجام شود. تاثیرات برگ گزنه هم در کم کردن وکاهش علائمی مثل خارش گلو و چشم ها، عطسه و سرفه بسیار زیاد است.

برای مقابله با آلرژی در فصل بهار از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

بیشتر افراد مدت زمان زیادی را در خانه و یامحل کار می گذرانند آلرژن ها در این محیط های بسته هم وجود دارند و حتی آلاینده ها هم در محیط خانه به صورت فراوان وجود دارند.

در محیط های بسته ذرات بیشتری از آلاینده ها و آلرژن ها وجود دارد که باعث آسم و آلرژی می شود. به همین دلیل است که اگر در محیط خانه از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید کیفیت هوای محیط خانه را بیشتر می کند که بسیار قابل توجه است.


شما می توانید دستگاه تصفیه هوا را به راحتی در هر کجا که خواستید نسب کنید و به آسانی آن را حمل و نقل کنید و در محیط خانه و محل کار برای پاکسازی هوا از آن استفاده کنید تا هوای مطلوب تری داشته باشید نتایج نظر سنجی ها نشان داده کسانی که دچار آلرژی در فصل بهار بوده اند و استفاده از دستگاه تصفیه هوا کرده اند بسیار راضی و خوش آیند بوده اند.

دستگاه تصفیه هوای مناسب برای از بردن آلرژن‌ها

در بازار انواع مختلفی از دستگاه های تصفیه هوا موجود است. ولی به گفته دکتر آلن بیگرز که از دانشگاه ایلینویز شیکاگو می باشند استفاه از دستگاه هایی که با فیلتر هپا هستند می تواند مقدار بسیار زیاد آلرژن ها و ذرات آلاینده را به خوبی پاکسازی کند.

فیلتر های هپا با جذب این ذرات محیط را پاکسازی می کنند و هیج گونه ماده جدیدی را بر خلاف مدل های دیگر این دستگاه ها وارد هوا نمی کنند.

فیلترهای هپا تا چه میزان در از بردن آلرژن‌ها موثر است؟

با تحقیقاتی که روی فیلتر های هپا انجام داد شده و با بررسی های مداوم با آزمایش های گوناگون به این نتیجه رسیده ایم که این فیلتر ها می توانند تا 99% محیط را پاکسازی می کنندو بسیار موثر هستند. این فیلترها به خاطر نوع طراحی منحصر به فرد و فیلتراسیون هوشمند می توانند به خوبی تمام ذرات در هوا را از بین ببرند.

فیلتر هپا

فیلتر هپا را از حصیر، فایبرگلاس و الیاف پنبه ای ساخته شده است که بصورت متراکم و نامنظم در هم بافته شده اند. قطر بین این فیتر ها بین 0.5 تا 2 میکرون می باشد که باعث می شود تمام ذرات معلق در هوا به دام افتند. فیلتر هپا می تواند ذرات ریزتر از 0.5 میکرون را نیز بگیرد و هیچ چیز از دست آن در نمی رود.

این فیلتراسیون با فرایند انتشار کاتوره ای و نامنظم ذرات ریز را به حرکت در می آورد و آن ها را با فیلتراسیون میگیرد و هوا را پاکسازی می کند.

با تحقیقاتی که در سازمان محیط زیست و حفاظت آمریکا EPA انجام شده به این نتیجه رسیده اند که در محیط های بسته مثل اتاق خواب ها اگر از دستگاه های تصفیه هوا استفاده کنید می توانید با پاکسازی محیط و با از بین بردن هاگ قارچ ها و گرد و غبار و پرزها به مدت 1 ماه آلرژی ها را تا میزان بسیار زیادی کاهش دهید. پزشکان و متخصصان نیز این دستگاه را برای جلوگیری از وجود آلرژی ها و آسم توصیه می کنند و یک راه پیشگیری می دانند.

رعایت نکاتی مهم هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا

پس همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم برای پاکسازی محیط و خلاص شدن از شر آلرژی در فصل بهار هیچ چیز بهتر از دستگاه هی نیست که در آن از فیلتر هپا و کربن اکتیو استفاده شده است که می تواند تمام آلاینده هارا ازمحیط جمع کند. برخی از دستگاه های خانگی که از لامپ UV و یا فیلتر های مشابه آن استفاده می کنند برای سلامتی بدن مضر هستند و عوارضی را برای شما به جا می گذارد. از فیلترهای هپا در دستگاه هایی با برند های معروف مانند هون لند استفاده شده است.

دستگاه های کوچک معمولا فیلتر های بسیار کوچکی دارند با این وجود از ظرفیت بسیار پایینی برخوردار هستند. پس حتما اندازه دستگاه را بررسی کنید. در ضمن از دستگاه هایی استفاده کنید که فن باکیفیتی دارند و کم صدا هستند.

جمع بندی

فقط شما نیستید که در فصل بهار دچار آلرژی و تنگی نفس می شوید. در سراسر دنیا میلیون ها نفر با این مشکل رو به رو هستند. شاید آلرژی ها هم مانند بیماری های دیگر در افراد مختلف باشد و با هم یکسان نباشند. استفاده از داروها هم برای مدت زمان کوتاهی شما را از آلرژی راحت می کند.

پس با این وجود شما می توانید با استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا که از فیلتر هپا استفاده می کند یک بهار بدون آلرژی را تجربه کنید و از این فصل زیبا لذت ببرید.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من