ذرات ریز معلق در هوا چطور به وجود می آیند؟

ذرات ریز معلق در هوا
فهرست مطالب

ذرات ریز معلق در هوا دارای جرم PM و به صورت غبار و یا به شکل گرد در هوا که بصورت معلق بوده و یکی از انواع آلودگی در بسیاری از مناطق میباشد و در هوایی که ما تنفس میکنیم و به شکل قطرات و ذرات خیلی کوچک یا مایع بسیار ریز کمتر از ضخامت یک تار موی انسان وجود دارند و در هوا معلق و شناور می باشند.

امکان دیدن این ذرات بسیار ریز میکروسکوپی برای ما وجود ندارد. در شرایطی که میلیاردها نوع از این ذرات ریز در اسمان و هوای مناطق شهری جمع گردند مانند ابری موجب کم شدن نور خورشید میشوند و کاملا قابل دیده شدن میباشند. در این مقاله به توضیحاتی در مورد ذرات ریز معلق در هوا و انواع آنها خواهیم پرداخت.

شرکت هون لند ضمن آرزوی سلامتی برای شما ، دعوت می نماید با دستگاه تصفیه هوا که برای سلامتی شما بسیار مفید است را بررسی نمایید.

ذرات معلق و گردو غبار موجود در هوا از چه چیز و در کجا به وجود امده اند؟

این ذرات با شکل و انواع مختلف میباشند. آنروسل های زیستی به شکل زنده مانند هاگ ها وکپک ها، گرد و غبار ایجاد شده معدنی و شیمیایی وهمچنین غبار گیاهی مثل: گرد چوب، پنبه و یا آرد میباشند. با وجود دیده نشدن برای سلامتی ما خطر بزرگ و جدی میباشند. این ذرات میتوانند باعث کاهش دید و تحریک چشم ، گوش، گلو، و بینی شوند و در اندازه و قطری معادل 1 تا 100 میکرومتر یا 0٫001 تا 0٫1 میلی متر میباشند.

در فعالیت هایی پر خطر مانند مشاغل ساختمانی و معدن، کارگران مشغول به کار در این محیط ها در طولانی مدت دچار بیماری های از قبیل ( ریه سیاه ) نوعی بیماری رایج در کارگران معادن زغال سنگ و پنوموکونیوز، سیلیکوزیس و آزبستوز و در نهایت سرطان میگردند.

گرد و غبار و ذرات شناور در هوا از چه منابعی تشکیل و به وجود می آیند؟

در موارد بسیار زیاد با پدیده های طبیعی از قبیل آتشفشان و طوفان در مناطق بیابانی موجب معلق شدن این ذرات در هوا میشوند و این موضوع مرتبط با طبیعت است و انسان مداخله ایی ندارد. اما فعالیت هایی انسانی که سبب معلق شدن ذرات در هوا میشوند به دلیل فعالیت در معدن، حفاری، انفجار و یا آتش سوزی در وسعت بالا ایجاد میشوند. در واقع بیشترین عامل نگرانی مربوط به ایجاد ذرات خطر ناک معلق در هوا توسط صنایع راه سازی، معادن و حفاری میباشد.

در شرایط شهر نشینی چیزی که ما را مورد تهدید قرار میدهد ترکیبی است از غبارها مانند: غبار حاصل از صنایع زغال سنگ، مواد پودری بسیار ریز فلزی، غبار ناشی از حفاری، غبارهای فلزی و همچنین ذرات سیلیس کریستالی را شامل میشود که تنفس در محیط هایی آلوده به این ذرات با اندازه بسیار کوچک تنفسی باعث ایجاد ناراحتی های تنفسی و ریوی و در نهایت میتواند منجر به مرگ شود.

ذرات معلق در هوا که میتوانند توسط انسان استنشاق شوند در اندازه 100 میکرون میباشند و با وجود سیستم پاک سازی درریه ها خنثی میشوند. اما نگرانی از آنجایی شدت میگیرد که PM10 و PM 2.5 به صورت معلق در هوا موجود باشند.

آنها با ورود به بدن و در سیستم تنفسی انباشته و با اندازه ی 4 میکرون یا PM 2.5 میتوانند با حرکت به سمت قسمت های حساس و حیاطی در نواحی الوئولی ریه که همان کیسه های هوای درون شش ها میباشد برسند، با ورود این ذرات بسیار ریز به قسمت حساسی از ریه تنفس به شدت کاهش می یابد. ذرات در اندازه 2٫5 میکرون با ته نشینی در کیسه های تنفسی باعث ایجاد ناراحتی قلبی و ریوی میشوند.

ذرات و گردو غبار موجود در هوا

ذرات و گردو غبار موجود در هوا چه چیزی هستند ؟

این الودگی ها و ذرات ریز در3 دسته میباشند و شمل میشوند از: ذرات اولیه، ذرات ثانویه و ذرات معلق و به صورت مجدد میباشند. در ادامه مطلب در مورد عملکرد و ویژگیهای این 3 دسته توضیحاتی ارائه میدهیم.

ذرات اولیه معلق

در این شرایط ذرات معلق در هوا توسط خود مردم و یا توسط حیوانات ایجاد میشوند، یعنی در واقع منبع تولید و انتشار توسط خود ما و به ما آسیب میرسانند.

ذرات معلق ثانویه

تولید و انتشار این نوع ذرات در هوا به شکل معلق توسط تولید کنندگان آلودگی به صورت واکنش فیزیکی و شیمیایی میباشد. این منابع باعث شکل گیری این ذرات به صورت معلق در هوا با آزاد کردن گازها کمک میکنند. برای مثل نیرو گاه هایی که با استفاده انژی فسیلی کار میکنند.

ذرات معلق در هوا به صورت مجدد

این حالت به دلیل نشستن ذرات بر رو سطوح و یا زمین و… از طریق باد و تردد زیاد که موجب ترافیک جاده ایی و مسکونی به صورت مجدد به سمت آسمان بالا میروند و در هوا برای مدت طولانی معلق میمانند.

گرد و غبار اجسام بسیار ریزی هستند از جنس جامد که در جو زمین به طور دائمی در حال چرخش هستند و اساسا موادی نانوسکوپی و میکوسکوپی هستند. این مواد ریز جامد از حفاری در معادن و عملیات های عمرانی و راه سازی نشات میگیرند که موجب بیماری های زیادی در افراد میشود.

برای درک میزان خطر برای انسان با مورد بررسی قرار دادن اندازه و نوع آلایندگی همچنین ترکیبات شیمیایی موجود در این ذرات نتیجه گیری میکنند. این ذرات با کوچتر بودن خود میتوانند به دستگاه تنفسی و عروقی نفوذ کنند، که تنفس این ذرات بسیار پرخطر خواهند بود.

تنفس ذرات بزرگتر معمولا در اندازه 2،5 تا 10 میکرون به نام های PM10 – PM2.5 شناخته میشوند. PM 2.5 ذراتی هستند با اندازه ایی معادل 2٫5 میکرون یعنی در اندازه ای صد برابر باریکتر از موی سر انسان، که درعملیات های حفاری به دلیل استفاده از مواد منفجره ذرات به صورت مه و یا دود دیده میشوند.

در مورد اندازه آلاینده ها و ذرات معلق در هوا در این بخش به طور کامل خواهیم پرداخت.

ذرات ریز معلق در هوا چه اندازه ای دارند؟

برای درک اندازه ذرات ریز معلق در هوا بهتر است با ذراتی بزرگتر از PM-10 آشنا شویم. در نگاه اول به نام گرد و غبار قبل دیدن یاد میشود و اندازه اش از 10 میکرون بیشتر میباشد. سنگ آهک نمونه ایی از این نوع گرد و غبار ها را ایجاد میکند، و خوشبختانه با وجود بودن عمل فیلترینگ در ریه آنها از بین میروند. نا گفته نماند ذرات سیلیس از جمله ذراتی پر خطر در این دسته محسوب میشود.

و حالا با ذرات PM-10 آشنا میشویم، این گونه از گرد و غبار از منسوجات، غبار آهن، غبار سنگ میباشند و دارای قطری کمتر از 10 میکرون میباشند و جزو ذرات میکروسکوپی هستند و قابل دیدن نیستند. در صورت تنفس این ذرات که در ته گلو و یا بینی ته نشین میشوند و با اولین سرفه یا عطسه خارج میشوند. در شرایط بسیار نادر ذرات موجود در این دسته میتوانند باعث ایجاد عوارضی کوتاه مدت و گاهی بلند مدت مثل آسم در افراد ایجاد کنند، واین مشکل با بودن درمحیط آلوده با مدت طولانی در معرض خطر قرار میگیرند.

ذرات گرد و غبار در دسته PM2.5

عوامل به وجود آورنده این ذرات شامل: گرد و غبارهای صنعتی که عبارت هستند از: غبار کربن سیاه، غبار چوب، گاز حاصل از دود زغال سنگ، غبار سرب و گرد متالوژیک و… درصورت استنشاق این گرد و غبار خطر آفرین آسیب های شدید به ریه به شکلی که خود این ذرات میلی برای وارد شدن به بدن دارند که در آلوئول ها، برونش ها و برونشیول جای میگیرند، حاصل آلوده شدن بدن به این ذرات سیلیکوزیس و سیاه ریه (سرطان) میباشد.

ما برای شما سه دسته از این ذرات را نام برده و در مورد شرایط و خطرات آن ها صحبت کردیم. و طور کلی ذرات معلق درهوا با نام علمی (TSP) شاخته می شوند. در شرایط قرار گیری خارج از محیط دارای هوا با نام ذرات غبار رسوبی شناخته شده اند.

گرد و غبار و آلاینده های معلق در هوا چه خطراتی دارند؟

قرار گرفتن در معرض آلودگی های ذرات معلق و خطرات ناشی از آن از خطرات ناشی از قرار گیری در معرض آلودگی دارای ذرات معلق ( آسم ) میباشد.

در کل تنفس تمامی ذرات آلوده موجب به خطر افتادن سلامتی میشود. PM10 یکی از ذراتی میباشد که توسط: کارگاه های ساختمانی، غبار در جاده ها، بستر خشک رود خانه ها، مزارع و معادن ایجاد میشوند. آنها توانایی تحریک بینی، چشم و گلو را دارند. ذراتی بسیار ریز و کوچک با نام PM2.5 میتوانند به نواحی عمیق ریه و خون ورود کنند که بسیار خطرناک میباشند. این ذرات آلوده توانایی درگیر کردن تمام افراد را دارند، ولی متاسفانه افرادی هستند که بیشتر از دیگران دچار آسیب میشوند.

هستند افراد زیادی که با استنشاق این ذرات پر خطر باعث اختلال در سلامتی توسط آنها میشود و این افراد در گروه های زیر قرار دارند.

  • افراد دارای آسم و بیماریهای ریوی و عروقی
  • افراد کهن سال
  • خرد سالان و نوزادها

این ذرات آلوده در صورت داشتن آسم میتواند باعث شدت گرفت علائم آن شود، در ایام پر خطر که کیفیت هوا با آلودگی زیاد پایین باشد افراد مبتلا به آسم میبایست شرایط را مدیریت کنند.

آلودگی و وجود ذرات معلق در هوا را با در نظر گرفتن نکات زیر میتوانید احساس کنید:

  • تحریک گلو و فشار در سینه
  • سوزش چشم ها
  • اختلال در تنفس
  • سرطان ریوی
  • مشکلات نوزادان مانند کم بود وزن درهنگام تولد

با داشتن بیماری قلبی، مشکلات بسیار جدی با تنفس ذرات ریز معلق در هوا برایتان ایجاد میشود( حمله قلبی ) که شامل :

  • گرفتگی قفسه سینه همراه با درد
  • حس نفس تنگی
  • تند شدن ضربان قلب

PM یا همان ذرات معلق، اگر به صورت طولانی مدت و در معرض شدید آنها قرار بگیرید موجب میشود تاثیرات نامطلوب در سلامتی شما بگذارد، و یکی از دلایل حملات قلبی میباشد و در این شرایط افراد سالخورده با خطر مرگ روبرو میشوند. یکی دیگر از زیان های تنفس این ذرات باعث شدت مشکلاتی مانند برونشیت و آسم می شوند. سرفه، سوزش چشم، تحریک گلو وبینی و تنگی تنفس از اثرات کوتاه مدت استنشاق ذرات معلق در هوا میباشند.

کارگران مشغول کار و کارمندان در اداره ها با وجود گرد و غبار وذرات معلق در هوا که در محیط کار تنفس میکنند نه تنها باعث پایین آمدن بهره وری کارشان میشود بلکه ممکن است به بیماری هایی از قبیل آسم، الرژی، آبسوز، سیلیکوزیس و سرطان نیز مبتلا شوند.

امروزه با پیشرفت خشک شدن بسیاری از مناطق به دلیل شرایط اقلیمی و کم بود آب مواجه هستیم، که این شرایط موجب پدید آمدن گرد و غبار بیشتر و با چرخش درهوا به سمت دیگر مناطق در حال پیشروی میباشد. وبه موجب آن کشاورزان، جنگل بانی، و کارگران مشغول در معادن با گسترش این ذرات وغبار معلق در هوا در معرض خطر بیشتری قرار گرفته اند.

طوفانی از گرد و غار

این رخداد تنها منبع به وجود آمدن گرد و غبار نمیباشد، استخراج از معادن که شامل خرد کردن سنگ و حفاری میباشد باعث ایجاد غبار وذرات در هوا میشوند و کارگران میبایستی مراقبت کنند از سلامتی خودشان. برای درک بهتر از این مثال استفاده میکنیم، با برش زدن تکه ایی از بتن معادل 15 کیلو گرم غبار در هر یک ساعت ایجاد میشود.

بهره گیری از استراتژی در مدیریت و نظارت صحیح همچنین اصلاحات در برخی از روش های مورد استفاده با در نظر گرفتن خطرات ناشی از گرد و غبار حاصل از کار امری بسیار مهم و ضروری میباشد.

استنشاق گردو غبار غیر قابل تنفس و غبار قابل تنفس

با توجه به دستورالعمل های تعیین شده برای ایمنی در محیط های کاری، میزان ذرات معلق در هوا به صورت مجاز، بستگی به ذرات وارد شده در دهان و بینی همچنین غیر قابل استنشاق بودن این ذرات گردو غبار در هوا هنگام تنفس میباشد. ممکن است با نفوذ این ذرات به سیستم تنفسی از نوع غبارهای سمی و غیر سمی مواجه شوند.

ذرات در دو دسته میباشند، ذرات قابل تنفس و غیر قابل تنفس، ذرات ریز در اندازه 0٫005 میلی متر یا 5 میکرومتر که توانایی ورود به ناحیه پایینی ریه را دارند غبار قابل تنفس میباشند.

هنگام در معرض بودن غبارهای قابل تنفس بدون استاندارد، این ذرات دارای الودگی پایین و دارای سم به مقدار خیلی کم میباشند. در چنین شرایطی و قرار گیری در معرض گرد و غبار میزان آن به صورت روزانه باید 10 میلی گرم در متر مکعب و فعالیت 8 ساعته( TWA ) و پنج روز کاری در هفته با بهره گیری از دستوالعمل های تعیین شده میباشد.

به عنوان نمونه گرد و غبار سمی قابل تنفس، میتوان از آزبست و سیلیس کریستالی (RCS) قابل استنشاق نام برد. و به طور قابل توجهی استانداردهای در معرض قرار گرفتن با این مواد پایین تر میباشد.

ریه

چه کسانی در معرض خطر هستند؟

طیق تحقیقات انجام شده توسط سازمان های ایمنی کار در سال 2010، حدود 39 درصد کارگرها در معرض خطر توسط هوای محیط کار خود هستند، و فقط در حدود 50 درصد از آنها در معرض غبار معلق در هوا میباشند. همچنین با این تحقیقات متوجه شدند مشاغل صنعتی که افراد در آن فعالیت میکنند مهمترین علت قرار گیری کارگران در شرایط پر خطر تنفس ذرات گرد و غبار هوا میباشد. باید گفت فعالیت در صنایع معادن و قرار گیری کارگران در معرض ذرات گرد و غبار درهوا و خطرات ناشی از تنفس آن دارای رقمی معادل (79%) میباشد.

در بخش تولید نیز گارگران، ذخیره سازی و حمل و نقل، صنعت صید و ماهیگیری، کشاورزی، ساخت و ساز و…. در شرایط خطر ناک ذرات گرد و غبار معلق در هوا میباشند.

با ادامه تحقیقات در مورد ایمنی مشاغل، دومین مساًله خطرات هوا در محیط کاری برای مدیران و کارگران بوده است. به شکلی که درکارگاه های تولیدی و صنعتی مدیران، تکنسین ها،کارگران اپراتور ماشین آلات و … در مقایسه با افرادی که به عنوان کارمند در ادارات مشغول هستند با توجه به محیط کارشان در شرایط خطرناک تنفس ذرات گرد و غبار معلق در هوا میباشند.

در این تحقیقات به این مساله نیز اشاره شد که کارگران زن کمتر از کارگران مرد در معرض خطر الودگی هوای محیط میباشند ، البته با در نظر گرفتن مدت زمان فعالیت آنها.

مدیریت و جلوگیری از اثرات مضر ذرات گرد و غبار معلق در هوا و راهکارهای آن

برای مدیریت در این شرایط کار فرما با کمک و بهره گیری از یک متخصص بهداشت و ایمنی با نظارت و اندازه گیری میزان ذرات معلق در هوا با استفاده از روش های استاندارد جهانی میتوان از آسیب رسیدن جدی به افراد مشغول در آن محل جلوگیری نمود. میتوان از روش های زیر برای به حداقل رساندن میزان خطرات ناشی از ذرات زیر معلق در هوا بهره گرفت:

  • از ماسک درای فیلتر و عینک مناسب استفده شود.
  • اطمینان از وجود و مناسب بودن نوع تهویه.
  • بهره گیری از روش های دارای استاندارد جهانی برای پایش ذرات و گرد و غبار موجود در هوا.
  • جلوگیری از دویدن بر روی غبار نشسته بر سطح زمین.
  • مورد بررسی قرار دادن نحوه کار برای ایجا نشدن ذرات غبار.
  • استفاده از لوازم برای غبار روبی و حذف ذرات گردی شکل ( مانند اگزوز فن و جارو برقی ).
  • برای جلوگیری از به هوا رفتن ذرات غبار میتوانید از مرطوب کردن محیط توسط آب و تده های گلی، ایجاد برش های خطی شکل بر روی سطح و … میتوانید استفاده کنید.
  • بهره گیری از ابزار متناسب و هماهنگ با مواد مورد استفاده.
  • در شرایط کاهش عملکرد ابزار برش کاری با تیز کردن یا تعویض به موقع شرایط آنها را بهبود دهید.
  • به طور دائمی و مرتب محیط کارگاه را همواره تمیز کنید.

فیلتراسیون گرد و غبارو ذرات معلق در هوا چیست؟

همان گونه که قبلاً اشاره کردیم در فرآیند های صنعتی باعث ایجاد ذرات غبار معلق در هوا میشوند، مانند: جوشکاری و سنگ تراشی. میدانیم که گرد وغبار حاصل از این مشاغل برای کارگران آن کارگاه که ذرات را تنفس میکنند بسیار خطر ناک میباشد. با در نظر گرفتن تحقیقات مربوطه معمولا هوای موجود در داخل محیط از هوای بیرون با اختلاف 5 برابری آلوده ترمی باشد و به همین علت اکثر کارگران که در محیط هایی مشابه و آلوده فعالیت دارند با استنشاق این ذرات گردو غبار معلق در محیط کارگاهی دچار سر درد و مشکلات تنفسی میشوند.

در صورت طولانی بودن فعالیت در همچین مکانهایی افرد کارگر مشغول به کار به آسیب های جدی مانند سرطان مبتلا میشوند. در این بخش به توضیح در مورد روش های موثر در جهت کیفیت و بهبود هوای محیط های کارگاهی خواهیم پرداخت.

چگونگی ایجاد هوایی با کیفیت و سالم برای محیط های صنعتی؟

در این شرایط باید با بهره گیری از دستگاه های تصفیه گرد و غبار و ذرات معلق در جهت جلوگیری از آسیب های ناشی از آلودگی های محیطی اقدام کرد. استفاده از سیستم فیلتراسیون که قابلیت جدا سازی گاز و ذرات را دارا میباشد و اساساً جهت به کار گیری در مجموعه های صنعتی و تولیدی برای جمع آوری بار و گرد و غبار رها شده با ظرفیتی بالا ساخته شده است.

معمولا دستگاه های فیلتراسیون و جمع کننده ذرات دارای یک فیلتر برای جذب ذرات گردو غبار، مکنده و دمنده ایی پر قدرت ، سیستم حذف ذرات غبار، و قابلیت تمیز شدن فیلتر به طور اتوماتیک میباشند.

از بین بردن ذرات گردو غبار با استفاده از سیستم تصفیه هوا به چه دلیل میباشد؟

سیستم جمع کننده غبار در جهت جدا سازی ذرات با داشتن ویژیگی های سخت گردو غبار در هوا میباشد. به ذرات گردو غباری که از مخلوطی از ذرات به شکل مایع و به صورت جامد ترکیب شده و در هوا معلق هستند ذرات معلق گفته میشود. و به دلیل عدم کنترل و جدا سازی آنها از سیستم های جمع کننده ذرات گرد وغبارسخت استفده میشود.

هنگام جدا سازی ذرات گرد وغبار معلق دارای چسبندگی کم با دشواری زیادی مواجه میشویم. این ذرات با داشتن جریان پذیری کم باعث جدا نشدن از سطوح میشوند و نمیتوان آنها را حذف کرد این دسته از ذرات گرد و غبار دشوار میباشند. البته با درک شرایط این ذرات در شکل و اندازه و جریان پذیر بودن، با توسط به کارگیری از گردگیر مناسب میشود به نتیجه مورد نظر برسیم. ( گردگیرها دارای انواع متفاوت میباشند )

برای حذف ذرات رسانا مثل دوده دستگاه های دیزل با استفاده از سیکلون توسط گازها بهره بگیریم. در استفاده از رسوب دهنده الکترواستاتیک نیز ممکن است با بالا رفتن هزینه ها روبرو شوید. و یا از اسکرابر مرطوب جهت حذف ذرات در سرعت جریانی پایین مورد استفاده قرار بگیرد.

برای جمع آوری ذرات معلق در هوا در محیط های صنعتی از پنج روش اصلی استفاده میشود که برای شما توضیح میدهیم.

سیلکون ها

در محیط های صنعتی برای حذف با حجمی بالا از سیکلون ها استفاده میشود، آنها دارای نیروی گریز از مرکز وسیستم جدا کننده ذرات و غبار میباشند. و این امر موجب جمع اوری گسترده از ذرات معلق در هوا میشود. از ویژگیهای سیکلون میتوان عمل جداسازی برای نابودی ذرات کثیف از گازها و همچنین از هوا و یا مایعات و در نهایت با استفاده از هیدرو سیکلون برای حذف کردن ذرات از مایع نیز میتوان استفاده نمود.

در روشی دیگر توسط سیکلون گاز برای عملیات حذف ذرات معلق استفاده مینماییم. برای حذف ذرات توسط سیکلون باید ذراتی در اندازه 1 تا 10 بار بزرگتر و اینکه در شرایط و محیط های صنعتی از آنها استفاده میشود.

شرایط کار سیکلون به گونه ایی میباشد که ذرات معلق به همراه هوای آلودده از طریق دریچه ورودی وارد سیستم میشوند و در شرایطی مارپیچی در درون سیستم جریان پیدا خواهند کرد، از طرف دیگر هوای سالم وارد سیلندر دخلی شده و بعد اتمسفر تخلیه میشود.

سیستم رسوب دهنده الکترواستاتیک

ESP یا همان سیستم رسوب دهنده الکترو استاتیک، سیستم فیلتراسیونی با کاربرد صنعتی در جهت حذف ذراتی مانند گرد و غبار و دود که از جریان گازی استفده میشوند. معمولا از این سیستم رسوب دهنده برای حذف دود و غبار معلق در هوا به کار گرفته میشود.

قطعات و اجزای مورد استفاده در ساخت ESP شامل میشود از:

  • منبع یونیزه کننده
  • شیوه ی خذف گرد و غبار معلق در هوا
  • منبع تغذیه و محفظه بیرونی

دو ورودی تعبیه شده در دستگاه نیز وجود دارد که هر یک کاربرد ویژه ای دارند. یک ورودی برای هوای ناسالم و یک خروجی برای منتشر کردن هوایی سالم و با کیفیت. با به کار گیری این چرخه در سیستم ESP همزمان با فیلتر هوای آلوده و از بین بردن ذرات معلق در هوا در همان لحظه از خروجی خود هوایی عاری از هرگونه ناخالصی را به محیط پرتاب میکند.

یک سیستم رسوب دهنده الکترواستاتیک نیاز به نیرو و انرژی الکترواستاتیک دارد وما اولین بار است که از این نیرو استفاده میکنیم.

اسکرابر مرطوب

توسط این جذب و حذف کننده مرطوب ذرات ریز معلق در هوا از جریان گاز بهره میگیرد، که با ایجاد تماس گاز های آلوده با مایع پک کننده آلودگی از بین میرود. با تماس بیشتر بین آلودگی و مایع پاک کننده روند فیلتر شدن ذرات بالاتر میرود. با استفاده از خلاقیت در تولید اسکرابرهای مرطوب قادر به ایجاد تماس بین آلودگی و مایع پاک کننده را با حداکثر توان سرعت می بخشد.

این سیستم قابلیت جذب گرد و غبار را از طریق قطرات مایع پاک کننده و ذراتی را که با گاز ها ترکیب و به صورت شناور و معلق میباشند را خذف میکند.
در شرایطی که اندازه ذرات از 5 میکرون بیشتر باشد میتوانید از یک سیستم اسکرابر مرطوب با مصرف کم انرژی بهره مند شوید، برای ذراتی در اندازه 1 میکرون یا کمتر باید از اسکرابرهای مرطوب پر انرژی بهره گرفت.

فیلترهای نوع پارچه ای

در سیستم های تصفیه از نوع پارچه ایی حذف ذرات ملعق گرد و غبار موجود در هوا یا گاز توسط نوعی پارچه انجام میشود که در هنگام رد شدن ذرات در آن و بر روی سطح پارچه چسبیده و باقی می مانند واز قسمت خروجی هوای سالم و با کیفیت عبور میکند.

نام دیگر این فیلتر ها کیسه های خانگی میباشد، و معمولاً این سیستم های حذف کننده ذرات در مشاغل صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند. در استفاده از فیلتر های پارچه ایی ذرات در اندازه های میکرومتر و یا کمتر از میکرومتر مناسب میباشند و میزان غبار بر روی پارچه نشان از توانایی جذب توسط فیلتر میباشد. در کل فیلتراسیون از طرق پارچه قابلیت جذب گرد و غبار به میزان 99 درصد را دارد.

انجام عمل فیلتر در دمایی بالا

برای انجام عمل فیلتراسیون در دمای بالا میشود از فیبر شیشه ایی استفاده کرد و همچنین از فلز و سرامیک نیز میتوان به عنوان مواد مورد دسترس بهره برد. از قابلیت این سیستم فیلتراسیون در استفاده از عناصر فلزی که البته نسبت به بالا بودن درجه حرارت فولاد میتواند تا دمایی نزدیک به 600 درجه سانتیگراد به کار خودش ادامه دهد.

همینطور برای مواردی از قبیل سرامیک و در دمایی بیش از 850 درجه را میتواند پذیرا باشد. در هر صورت در استفاده از سیستم های فیلتراسیون با وجود دمایی بالا دقت به واکنش های شیمیایی و توجه به سرعت بالای آن بسیار هائز اهمیت میباشد.

آیا ما توان دیدن ذرات گرد و غبار معلق در هوا را داریم؟

PM یا همان ذرات گرد و غار معلق در هوا در اندازه و اشکال مختلفی وجود دارند. این ذرات از اجزائ متفاوت تشکیل شده اند.
مانند: اسید سولفوریک
ترکیبات معدنی از قبیل: کلرید سدیم، سولفات آمونیوم، نیترات امونیوم
مواد آلی شیمیایی:فلزات، دوده، ذرات خاک و گرد و غبار
مواد بیلوژیکی :هاگ ،کپک و گرده

اندازه ذرات معلق در هوا

در خانه و یا بیرون از خانه، هوایی که استنشاق میشود توسط ما دارای ذراتی بسیار ریز و آلوده میباشد. برای مثال :ذراتی از گرد و غبار، دود، خاک و همچنین دوده که از نظر اندازه با چشم غیر مسلح قابل دیدن نمی باشند. باید گفت که در کل بیشتر ذرات معلق در هوا از نوع بسیار کوچک میکوسکوپی هستند و نیاز به ابزاری برای دیده شدن دارند.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من